Ateljees

Endel Kõks Ateljees 1939 õli, lõuend 90 × 99,5 cm

Ilmselt on Endel Kõks kujutanud siin enda või kunstikool Pallase ateljeed. Viimane variant tundub tõenäolisem, kuna Kõksi ateljee asus majas, kus sääraseid suuri aknaid polnud. Pealegi oli see maja madal puust ehitatud hoone, samas kui siin tööl paistavad aknast majade katused, st ateljee asub kusagil kõrgematel korrustel.

Võimalik, et üks meestest on Kõks ise. Indrek Hirv on meenutanud: „Peod lõppesid tihti Endel Kõksi ateljees. Pärast Aunapuu [Hermann Aunapuu – kunstnik] sõttaminekut üüris Kõks ateljee Kalevi ja Lille tänava nurgale madalasse puumajja, mis on alles praegugi. Sinna oli Pallasest mõnikümmend sammu, seal oli ka päris korralik pianiino ja ruumi tantsimiseks.“

Käesoleval tööl võib aimata pianiinot, kuid kõnekad on ka teised detailid, ennekõike Paul Cézanne'i kataloog, mis mõjub Kõksi manifestina. Kõks oli – nagu paljud toona – võlutud pea kõigist prantsuse impressionistidest. Kõks on ise Cézanne'i kohta kirjutanud: „Ühegi kunstiteose väärtus ei olene tõesti mitte sellest, milline nimi talle on antud. Vaadeldes Paul Cézanne'i maastikke me pole enam huvitatud kas on kujutatud St. Tropez’i või Jas de Bouffani motiive, vaid oleme võlutud tema maalimisviisist ja kujundamisoskusest.“