Hülgekütt Pakri saarelt
Üks olulisemaid Amandus Adamsoni teoseid, mis on ka tema 1955. aastal toimunud näituse kataloogi kaanel. Teos valmis 1898. aastal ning kujutab Adamsoni kodukandi Pakri saare hülgekütti Toomas Österbergi. Adamson viibis Pakril parajasti suvepuhkusel koos vendade Kristjan ja Paul Rauaga. Österbergi võrgukuuri kasutati ateljeena. Sügisel võttis Adamson mudeli kaasa ja laskis Peterburis pronksi valada.
Teose esitas Adamson 1899. aastal toimunud Peterburi Kunstide Akadeemia kevadnäitusele ning sealt liikus see edasi samas linnas asuvasse Riiklikku Vene Muuseumisse. Aja jooksul on välja ilmunud veel mõned Hülgeküti variandid: ühe ostis Eesti Kunstimuuseum Leningradi komisjonikauplusest (1977), teine leiti viis aastat varem Kohtla-Järve kandist ühest talust, kuhu see oli jõudnud pärast geoloogide mullaproovide võtmist, kes avastasid kuju maa seest. See variant jõudis Eesti Rahva Muuseumisse.
Enn Kunila kunstikollektsioonis olev teos ilmus välja 2024. aasta suvel USAs New Jerseys toimunud oksjonil.
Hülgeküttide valandite arvu ei ole võimalik lõplikult kindlaks määrata, sest vormide asukoht on teadmata ning Adamson ise valandite üle arvestust teadaolevalt ei pidanud. Erinevate variantide vahel on ka teatud erinevused: näiteks käesoleva teose harpuuni konks on erinevalt teistest teadaolevatest skulptuuridest suunaga alla ning harpuuni ümber olev traat on kõige pikem ja keeruka kompositsiooniga. Samuti erineb pronksivalu töökoja märgi asukoht.