Enn Kunila Kunstikollektsioon

Roman Nyman (1881—1951)

Roman Nyman sündis samasse põlvkonda Konrad Mägi ja Nikolai Triigiga ning sarnaselt nende kahega õppis temagi Peterburis Stieglitzi joonistuskoolis, kus treeniti tulevasi joonestajaid. Reisis samamoodi Pariisi, Itaaliasse, Saksamaale, Norrasse, kuid ometi ei kujunenud temast sajandialguse modernisti. Keskendudes peamiselt teatridekoratsioonidele ning maastike loomisele, kujunes Nymanist vabariigi ajal õppejõud ning pop kunstnik nii teatris kui vabamaali alal. Puhtad ja soojad värvid, kontrastid valguse ja varju vahel, dekoratiivsus, kodumaa looduse kujutamine ning rahu ja tardumus olid tema kaubamärkideks kuni loomingu lõpuni. “Näib, nagu oleks maastik poseerinud kunstnikule, pole tunda tuulehõngu ega väiksematki lainet,” on uurijad kirjutanud.

  • /

Roman Nyman

Üksik rannamänd

1920

õli/vineer

39.5 x 48.5 cm

Roman Nymani 1920ndate aastate loomingust on teada peamiselt tema Lõuna-Euroopas valminud tööd. Seal võlus teda suuresti teistsugune, lõunamaine pehme valgus. Kummalisel kombel võime sarnast valgust näha ka käesoleval, kahtlemata Eesti-ainelisel tööl. Rannamände ning rannaäärset loodust kujutas Nyman läbi kogu oma loomingu meelsasti. Mände on aktiivselt maalinud ka mitmed teised Eesti autorid, näiteks Toomas Vindil on mitmeid töid, mille fooni loovad männipuud. Ilmselt on kunstnikke võlunud männi puhul lisaks tüve ja okaste maalililisele kontrastile ka männi reageerimine valguse muutumisele. Valguse nurga muutumisel muutub ka männitüve oranž ning ilmselt on see ka käesoleva töö puhul kunstnikku võlunud.

  • /

Roman Nyman

Tirooli maastik

1927

õli/lõuend

60.0 x 74.5 cm

Roman Nyman reisis oma elu jooksul äärmiselt palju: 19-aastaselt siirdus ta õppima Peterburi ning edukate õpitulemuste eest saadud stipendiumi toel reisis ta mõned aastad hiljem üle Berliini Pariisi, sealt tagasi Berliini ja edasi Itaaliasse, kust uuesti Pariisi. Kuid see oli alles algus. Järgmistel aastatel viivad teda lühemad ja pikemad reisid Norrasse, Pariisi, Londonisse, Münchenisse, Itaaliasse, Vatikani, Peterburi, uuesti Itaaliasse, Berliini, Hispaaniasse… Kuigi 1920ndate teisel poolel jäid Nymani reisid harvemateks (tal oli juba neli last), siis 1927. aastal esineb ta olulisel kunstinäitusel kuue Tirooli (Austria) vaatega. Olles selleks ajaks juba tuntud dekoratsioonikunstnik (näiteks "Estonia" teatri avalavastusele "Hamlet" tegi just tema lavakujunduse), ehitab Nyman ka maastikuvaate üles nagu dekoratsiooni koos kahe külgmise kulissiga.

  • /

Roman Nyman

Rannamaastik

1942-1944

õli/vineer

73.0 x 101.0 cm

1940. aastal oli Nyman asunud vastavalt uutele nõukogulikele põhimõtetele kiiresti maalima rauatreialeid, tehaseid, Stalini ja Lenini portreid, aga ka plakateid ning loosungeid. Saksa okupatsiooni ajal valmistas aga sageli Saksa ohvitseride tellimusi, kes saatsid tihti kodustele fotode asemel maale. Nymani märkmetest on näha, et sakslased tasusid Põhja-Eestis asuvate Hara ja Kaberneeme vaadete eest natuuras juustu, vorstide, hea tubaka ja kallite jookidega.