Enn Kunila Kunstikollektsioon

Linda Kits-Mägi (1916—1990)

Linda Kits-Mägi lõpetas “Pallase” 1943. aastal, kuid laiem tunnustus tuli alles seoses 17 aastat hiljem toimunud suure isiknäitusega. Ta oli üks väheseid kooli lõpetanud ja hiljem ka kunstnikuna läbilöönud naiskunstnikke. On ehk huvitav märkida, et kuigi “pallaslikkust” saab siduda ennekõike nn “pehmete väärtustega”, olid kunstnikeks siiski peamiselt mehed. Tõsi, naisigi õppis “Pallases” – ja üllatavalt palju. Kuid enamik neist kadus pärast kooli lõpetamist koduseinte vahele ning avalikult esinevaid kunstnikke neist ei kujunenud.

  • /

Linda Kits-Mägi

Aed

1958

õli/lõuend

144.5 x 191.5 cm

Linda Kits-Mägi oli lõpetanud "Pallase" Ado Vabbe õpilasena 1943. aastal ning hakanud näitustel esinema kolm aastat varem. Tema varasem looming jäi suhteliselt tähelepanuta ning rohkem hakati kunstnikust rääkima seoses 1960. aastal toimunud isiknäitusega Tartu Riiklikus Kunstimuuseumis. Tol näitusel väljas olnud "Aed" on pälvinud arvustajate eraldi tähelepanu. Virve Hinnov kirjutab ajakirjas "Kunst" nr 1/1961: „Linda Kits-Mägi rakendab oma võimeid maastikumaalis ka suurtel lõuenditel. Nendest oli personaalnäitusel parimatena eksponeeritud "Aed" (1958), "Valgemetsa maastik" (1959) ja "Tartu vaade Emajõega" (1960). Kõik need teosed väljendavad pakitsevat elurõõmu, optimismi ja looduse helget ilu. "Aias" täiendavad loodusmotiivi puude vahel jalutavad ja askeldavad inimesed, inimesed elustavad motiivi ka "Tartu vaates Emajõega". Teosed on lahendatud õhu- ja valgusküllaselt, impressionistliku atmosfäärimaali laadis.“

Evi Pihlak kirjutab 1959. aastal toimunud NLKP XXI kongressile pühendatud vabariikliku kunstinäituse kataloogi eessõnas: "Oma temperamentse maalilise teostuse ja erksa värvimeelega kajastavad ta tööd paljudele meie kaasaegsetele inimestele omast ergast loodusetunnetust ja usku ellu. Et kunstnik sageli oma maastikega oskab orgaaniliselt siduda inimfiguure ("Aed"), siis tõstab see veelgi ta tööde elulisust."

Ka omaaegne vahetu näitusekriitika pühendas "Aiale" eraldi tähelepanu. Mai Lumiste kirjutab ajalehes "Sirp ja Vasar": "Linda Kits-Mäe siiral loodusetajul ja tähelepanelikul vaatlemisoskusel põhinevad maastikud omandavad iseseisvama väljenduse päris 50-ndate aastate lõpul. "Aia" varasuviselt värskes roheluses ning intensiivselt sinises taevas on tunnetatav looduse intensiivne elu. Hele päikesepaiste ning tumedamad varjud loovad maalilise kontrasti, lubades ühtlasi kasutada peeni toonivahekordi."

Virve Hinnov ajalehes "Rahva Hääl" leiab aga: "Kunstnik annab loodustaju edasi elamuslikult ja värskelt. Ta on loonud suvisest lopsakast loodusest ka mitmed suured maalid, milles sünteesina jääb kõlama nakatav elurõõm ja optimism. Nende teiste hulka kuulub varemtuntud "Aed" (1958)."

  • /

Linda Kits-Mägi

Natüürmort

1961

õli/lõuend

62.5 x 75.0 cm

Linda Kits-Mägi oli Elmar Kitse abikaasa ning üks väheseid "Pallase" lõpetanud naiskunstnikke, kes jätkas maalimist ka pärast kooli lõppu. See 1961. aastal valminud teos on Kits-Mägile iseloomulik. Natüürmorte lilledega maalis ta sageli ning reeglina asetas ta erksad ning kirjud lilled võrdlemisi neutraalsele foonile, mis aitas veelgi rõhutada lillede koloriiti. Üllatava detailina on Kits-Mägi signeerinud oma töö maali ülaservas ning suurelt, justkui rõhutades kunstniku isiklikku suhet kujutatava motiiviga.